VI. Klasycyzm jako ideał estetyczny i doktryna retoryczno-literacka. Imitacja i emulacja, retoryka i poetyka, humanae litterae (kierownik: dr hab. Katarzyna Meller) Podstawowe zagadnienia badawcze (tu tymczasem uporządkowane diachronicznie i problemowo): Teresa Kostkiewiczowa: Klasycyzm – dzieje koncepcji i badań w humanistyce polskiej. Wprowadzenie do problemu Część I: Renesans – barok – oświecenie A. Klasyczny trójpodział: Elwira Buszewicz: Liryka renesansu i baroku Roman Krzywy: Klasycyzm w polskiej epice od czasów renesansu po oświecenie Barbara Judkowiak: Klasycyzm w polskim dramacie od czasów renesansu po oświecenie B. Zbliżenia: Radosław Grześkowiak: Kochanowski jako klasycysta i jako klasyk. Rzecz czarnoleska jako rzecz pospolita poetów początku baroku Monika Szczot: Foricoenia Jana Kochanowskiego - w kręgu gatunkowej i tematycznej varietas. Katarzyna Meller: Dylematy estetyczne w kręgu XVI- i XVII-wiecznych sporów wyznaniowych. Agnieszka Borysowska: Poezja Inesa i jego miejsce w naszej literaturze XVII wieku Dariusz Chemperek: Klasycyzm w drugiej połowie XVII wieku. Maciej Parkitny: Klasycyzm XVIII wieku. J. T. Pokrzywniak: Ignacy Krasicki o klasykach i klasycyzmie. Część II: Klasycyzmy wieku XIX i narodziny nowoczesności Marek Stanisz: „Klasyczność” i klasycy w literaturze polskiej XIX wieku. Przegląd stanowisk badawczych Jerzy Borowczyk: Mickiewicz- „znawca” i „teoretyk” klasycyzmu; od poetyki do etosu (wybrane momenty w twórczości) Zbigniew Przychodniak: Romantyków boje i potyczki z klasykami Elżbieta Nowicka: Dramat XIX wieku i klasycyzmy Krzysztof Trybuś: Klasycyzm Norwida Anna Jaworska: Klasycyzm jako ideał estetyczny i narzędzie objawiania się idei humanizmu w drugiej połowie XIX wieku w "Album Orbis" C. Norwida. Maciej Junkiert: Klasycyzm jako konieczna hipoteza lektury greckich poematów Słowackiego ("Lambro", "Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu"). Rolf Fieguth: Klasycyzm w Quidamie Cypriana Norwida. Wiesław Ratajczak: Klasycyzm Felicjana Faleńskiego Mateusz Bourkane: O klasycyzmie Stanisława Wyspiańskiego Część III: Klasycyzm(y) dwudziestowieczny(e) Piotr Śliwiński: Klasycyzm XX wieku wobec tradycji i nowoczesności Agata Stankowska: Poezja polska wobec klasycyzmu europejskiego Eliot, akmeiści, poeci francuscy) Beata Przymuszała: Staff, Skamander, Iwaszkiewicz. Agata Stankowska: Metamorfozy Miłosza. Marcin Jaworski: Klasycyzm w PRL – forma oporu czy składnik rezerwatu? Marcin Jaworski: Manifesty, projekty, dyskusje (Rymkiewicz, Przybylski, Barańczak). Beata Przymuszała: Lekcja Herberta. Piotr Śliwiński: Klasycyzm ponowoczesny. Część IV: Profile epok – widziane z oddali Luigi Marinelli: Klasycyzm polski w perspektywie europejskiej – do końca XVIII w. Rolf Fieguth: Klasycyzm polski w perspektywie europejskiej – wiek XIX (zarys problemu) Maria Delaperrière: Klasycyzm polski w perspektywie europejskiej – wiek XX i XXI Kompozycja i zawartość tomu monograficznego wyłoni się – mamy nadzieję – w toku dyskusji podczas konferencji.
|