Syntezy - tom V: Humanizm polski i wspólnoty |
Humanizm polski i wspólnoty: naród – społeczeństwo – państwo – Europa
redakcja naukowa Marcin Cieński,
Warszawa 2010
Spis treści
Wstęp. Humanizm polski i wspólnoty (Marcin Cieński)
Anna Grześkowiak-Krwawicz, Idea wolności a tworzenie się wspólnoty narodowej i państwowej
Anna Kochan, Człowiek – obywatel – prawo. Kwestie prawne a myśl i praktyka humanistyczna w procesach budowania polskiego społeczeństwa i narodu (do przełomu oświeceniowo-romantycznego)
Paweł Kaczyński, Od członka rodziny do obywatela: wartości życia rodzinnego a idee i praktyka humanistyczna w procesach budowania polskiego społeczeństwa i narodu (do przełomu oświeceniowo-romantycznego)
Magdalena Wolf, Funkcja łaciny w kulturze polskiej: transmisja wartości humanistycznych a procesy integracji wspólnot (naród, społeczeństwo) w poezji politycznej pierwszej połowy XVI wieku
Maciej Eder, Obecność i funkcja w kulturze polskiej europejskich humanistycznych tekstów renesansowych i tekstów antycznych fundamentalnych dla humanizmu: wspólnota czytelników (do przełomu oświeceniowo-romantycznego)
Katarzyna Meller, Wielowyznaniowość jako czynnik wspólnototwórczy w Polsce XVI wieku
Dariusz Chemperek, Idee humanistyczne polskich wspólnot protestanckich w okresie konfesjonalizacji. Perspektywa europejska i „małej gromadki”
Marcin Cieński, Polska w europejskim kręgu wartości humanistycznych. Przełom oświeceniowo-romantyczny i kwestia wspólnoty z Europą
Małgorzata Łoboz, Naród i jego powinność w europejskiej wspólnocie indywidualistów wobec dziedzictwa humanistycznego
Justyna Bajda, Myśli o narodzie i społeczeństwie polskim w drugiej połowie XIX wieku wobec wartości humanistycznych
Dorota Michułka, Tradycja humanistyczna w edukacji a tworzenie wspólnot w drugiej połowie XIX wieku. Od historii i romantycznego patriotyzmu w stronę praktycyzmu i pracy
Wojciech Browarny, Światopogląd humanistyczny a pojęcie wspólnoty. Zarys problemu w literaturze polskiej lat 1956–2000
Izabela Grad, Powojenny film polski jako obszar definiowania tożsamości zbiorowej w kontekście światopoglądu humanistycznego
Dorota Michułka, Edukacja humanistyczna na początku XXI wieku a tworzenie wspólnot – polskość, europejskość, regionalizm?
Wojciech Małecki, „Musimy spróbować stworzyć nowego człowieka”: Humanizm, postkolonializm a kontekst polski
Marek Oziewicz, Nowe formy wspólnotowości a humanistyka w XXI wieku: rekonesans
Ze Wstępu
Studia zebrane w tomie Humanizm polski i wspólnoty: naród – społeczeństwo – państwo – Europa dotyczą roli idei i wartości humanistycznych w powstawaniu wspólnot społecznych i politycznych oraz w kształtowaniu się dyskursu odnoszącego się do tożsamości narodowej (a także innych tożsamości, będących właściwością społeczeństwa jako całości lub jego części) w historii kultury polskiej. Tradycja humanistyczna w polskiej rzeczywistości historycznej – traktowana jako element wspólnototwórczy – ujmowana być powinna jako fragment humanistycznej kultury europejskiej, lecz ze świadomością odmienności od zjawisk zachodzących w tym samym czasie w Europie. Zmienia się również jej funkcja na przestrzeni stuleci, w poszczególnych epokach polskich dziejów. Główne zadanie w tak zarysowanej perspektywie stanowi określenie miejsca humanizmu w dyskursie tożsamościowym na różnych płaszczyznach historycznie rozumianej integracji, zachodzącej na poziomie „wielkich” wspólnot: społeczeństwa, narodu, państwa. Badania dotyczące tej problematyki obejmują również teksty (zwłaszcza utwory literackie), które pozwalają sytuować polską literaturę i kulturę w kontekście (wczesno)nowożytnej i nowoczesnej Europy, oraz eksplikację swoistych cech polskiego humanizmu, konstytuujących wspólnotę narodową (na zasadzie zarówno ekskluzji, jak i inkluzji elementów europejskich). Zasadniczą tezą leżącą u podstaw tych badań jest przeświadczenie, że dyskurs humanistyczny tworzył swoisty element wspólnototwórczy w dziejach polskiego społeczeństwa i jego kultury; oczywiście nie jedyny, często pierwszoplanowy i zawsze uwikłany w sieć różnorodnych zależności. Pojawiają się w związku z tym dwie zasadnicze kwestie: pierwsza dotyczy dynamiki historycznej produktywności tego dyskursu i jej przemian, druga – jego dzisiejszego stanu i dalszych możliwości funkcjonowania w społeczeństwie XXI wieku. Problematyka ta jest tak rozległa, że w praktyce możliwe okazuje się tylko badanie węziej zakreślanych pól, posługiwanie się z jednej strony metodą uogólnienia, z drugiej zaś – studiowanie poszczególnych przypadków. Takie postępowanie pozwala na uchwycenie węzłowych punktów relacji między humanizmem a wspólnotami, a jednocześnie wskazuje i otwiera możliwości dalszego jej sondowania. Jednym z podstawowych założeń prac prowadzonych w ramach zadania „Wspólnoty – naród – społeczeństwo – państwo – Europa”, będącego częścią projektu „Humanizm. Idee, nurty i paradygmaty humanistyczne w kulturze polskiej”, których rezultaty zbiera ten tom, było podjęcie próby ukazania roli odgrywanej przez humanizm w tworzeniu się więzi wspólnotowych i w procesach tożsamościowych w historii Polski, zwłaszcza w polskiej kulturze. Miało to pozwolić z jednej strony na rozpoznanie ciągłości humanizmu, stałości jego funkcji wobec wspólnot takich jak naród, społeczeństwo, państwo czy Europa, a z drugiej –na odsłonięcie jego nieciągłości, zmienności i różnorodności funkcji, ich odmienności czy odrębności w różnych epokach. W konsekwencji mniej uwagi można było poświęcić zjawisku „źródłowemu”, czyli humanizmowi renesansowemu, choć kilka studiów wyraźnie obejmuje go swoim zasięgiem; jednak odwołania do niego pojawiają się w znacznie większej liczbie prac. Zależało nam na rozważeniu, czy humanizm „wspólnototwórczy” będzie wiązał się konsekwentnie i niezmiennie z odwołaniami właśnie do humanizmu renesansowego, a także, czy widoczne staną się w tej historycznej perspektywie szczególne momenty przełomowe, zmiany w sposobie funkcjonowania tego aspektu humanizmu. [...]
|