SYNTEZY - TOM I: HUMANITAS. PROJEKTY ANTROPOLOGII HUMANISTYCZNEJ Drukuj

 

 

 

HUMANITAS
PROJEKTY ANTROPOLOGII HUMANISTYCZNEJ

 

redakcja naukowa

Alina Nowicka-Jeżowa

 

 

Część pierwsza

Paradygmaty – tradycje – profile historyczne

 

Część druga

Inspiracje filozoficzne projektów antropologicznych

 

 

Wydawnictwo Neriton

 

Warszawa 2010

 


 

     Tom poświęcony jest idei humanitas, stworzonej przez autorów rzymskich na gruncie greckiej paidei, odnowionej i upowszechnionej w traktatach Quattrocenta jako humanistyczny wzorzec antropologiczny, który stał się podstawą kulturowej tożsamości nowożytnej Europy oraz spoiwem wspólnoty europejskiej, a zarazem czynnikiem oddziałującym od czasów renesansu na świadomość etyczną, obywatelską i estetyczną społeczeństwa polskiego. Akulturacja idei humanitas dokonywała się głównie na obszarach etycznym, religijnym i wspólnotowym, tu też kształtowały się profile polskiego humanizmu, czerpiącego ze źródeł

bonae litterae i studia humanitatis.

 

     Obserwacja humanitatis w kulturze polskiej ujęta, jest w perspektywach syn­chronicznej i diachronicznej. Synchronie (organizujące pierwszą część tomu) ujawniają oddziaływanie badanej idei na kulturowe formacje kolej­nych epok. Diachronie (dominujące w części drugiej) pozwalają dostrzec przemiany, jakim podlegał przez stulecia paradygmat renesansowy. Tom rozpoczyna serię syntez, łączących się z sobą jako elementy współtworzące panoramiczną wizję humanistycznej kultury polskiej.

 


 

 

     Przedsięwzięcie zmierzające do zarysowania panoramy zjawisk występujących na obszarze oddziaływania idei humanizmu wymaga decyzji metodologicznych i uporządkowania pojęć. Nie znaczy to jednak, że będzie poddane „jedynie słusznej” teorii. Ustalenia teoretyczno-metodologiczne są potrzebne o tyle, o ile pełnią funkcje konceptualizujące i wyjaśniające. Gdy alienują się wobec rzeczywistości historycznej, rozumianej jako suma przekonań i działań ludzkich, gdy są traktowane dogmatycznie, wygaszają dynamizm poznawczy, oddalają się od przedmiotu badań i zamykają drogę do jego głębszej penetracji.

     Dzieje humanizmu zawierają w sobie zagadkę długowieczności tej, optymistycznej w swej istocie, idei antropologicznej, odnawiającej się jak Feniks z popiołów po kolejnych objawieniach zła w cywilizacji europejskiej. Może tajemnicą wielokrotnych powrotów i reinkarnacji ducha humanistycznego jest właśnie jego nieostateczność, zdolność transcendowania wobec status quo? Może zatem i badacz powinien się zbliżać do idei humanizmu, która zrodziła wspólną Europę, bez teorii globalnej, opresyjnej wobec niezliczonych tekstów kultury, bez narzuconych a priori schematów poznawczych; może „pogodny sceptycyzm” wobec wszystkowiedzących o sprawach ludzkich doktryn otworzy szerzej dziedzinę humanizmu?

 

 

     Prześledzone tu projekty antropologiczne, kształtowane i przekształcane przez sześć wieków, potwierdzają długie trwanie idei humanitas, pozostają bowiem w związku – bezpośrednim lub pośrednim; afirmatywnym lub polemicznym – z komponentami ideowymi antyczno-renesansowego projektu humanistycznego. Na tle zmieniających się i zmagających z sobą koncepcji można dostrzec cechy wspólne i trwałe. Wynikają one z uznania wartości konstytuujących humanitas, które w zależności od kontekstów historyczno-kulturowych uzyskują odmienne wykładnie, choć niemal zawsze – zwłaszcza od momentu utraty niepodległości – są łączone z postulatem zaangażowania w sprawy narodowe. Do tendencji najbardziej charakterystycznych, swoistych dla polskich wzorców antropologicznych należy z pewnością przywiązanie do idei wolności, łączące się z postawami aktywistycznymi i woluntarystycznymi. Można twierdzić, że jest ono nie tylko konsekwencją doświadczenia historyczno-politycznego, i nie tylko emanacją tego, co zwykło się określać mianem „słowiańskiej duszy” (lub, innymi słowami: cech kultury regionu Europy Środkowo-Wschodniej), lecz owocem zdumiewająco trafnej intuicji renesansowych i porenesansowych wizjonerów kultury, którzy – świadomi tego, co było wówczas konstruktem europejskości – projektowali kształt polskiej humanitas. Projekt ten oparł się działaniu czasu, przezwyciężył jego zdradzieckie zasadzki. Może zatem humanistyczny mit immortalitas niesie z sobą nie tylko marzenie, ale też prawdę o naturze ludzkiej?

 

Alina Nowicka-Jeżowa


 

S p i s  t r e ś c i

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

PARADYGMATY – TRADYCJE – PROFILE HISTORYCZNE

 

 

Paradygmaty i tradycje

 

Alina Nowicka-Jeżowa, Nurty humanistyczne w kulturze polskiej. Perspektywy historii idei

            Ukierunkowania metodologiczne syntezy Humanizm… w kulturze polskiej

                        Konteksty metodologiczne

                        Studium idei między historią, filozofią i wiedzą o kulturze

                        Idea jako przedmiot badań

                        Zakres i aspekty badań nad humanizmem w kulturze polskiej

            Humanizm w epoce renesansu i ponad epokami
                        Koncepcje badawcze humanizmu w dobie renesansu i w długim trwaniu

                        Humanizm sensu stricto i sensu largo. Dyskusja wokół pojęć
            Zakres i struktura syntezy Humanizm w kulturze polskiej

                        Syntezy

                        Seria edycji krytycznych Inedita

                        Seria edycji krytycznych Polonika

            Wykaz jednostek akademickich, kierowników tematów badawczych, recenzentów

            i konsultantów projektu Humanizm… w kulturze polskiej
            Podziękowania

 

Juliusz Domański, Paideia Platona i humanitas Cycerona. Perspektywa antropologiczna

 

Wiesław Pawlak, z dziejów pojęcia humanitas (do XVII wieku)

 

Mirosław Lenart, w kręgu symboliki humanistycznej. Szkic o poszukiwaniu znaczeń i odkrywaniu sensu na granicy snu
            Sen Polifila – wędrowca

            Sen Scypiona – rycerza

            Sen Boga – króla

            Sen triumfu miłości i doskonałości

            Sen ogrodu rozkoszy i cnót

 

 

Humanitas między Respublica litterarum i Respublica polonorum 

 

Sante Graciotti, Polska humanistyczna i europejska Respublica Litterarum

 

Jerzy Axer, Humanitas Polonorum, czyli o specyficznej latinitas narodu szlacheckiego

 

 

Profile Humanitas od XV do XX wieku 

 

Alina Nowicka-Jeżowa, Humanitas w literaturze polskiego renesansu
            Świeckie interpretacje humanitas

            Humanitas indywidualna. Poeci łacińscy i poeci języka polskiego w  poszukiwaniu

            siebie i w drodze ku pełni

            Humanitas we wspólnocie

            Modele religijne

            W  kontekście antropologii świeckiej

            Tradycja średniowieczna

            Humanizm erazmiański

            Humanitas protestantów

            Zmierzch idei irenicznej. Utrwalenie podziałów doktrynalnych

            Humanitas w wersji potrydenckiej

 

Kwiryna Ziemba, Humanitas obywatelska Jana Kochanowskiego

 

Mirosława Hanusiewicz-Lavallee, Humanitas w kręgu napięć baroku

Marcin Cieński, oświeceniowa humanitas. tradycja, modernizacja,

Maria Kalinowska, Antropologia romantyczna a idee antropologiczne humanizmu

Michał Masłowski, Humanistyczna problematyka przełomu antropologicznego. Okres romantyzmu
            Jednostka, zbiorowość, kultura

            Czasoprzestrzeń rytualna

            Religia i historia

            Podsumowanie

            Tabela porównawcza paradygmatów wiedzy

 

Ewa Paczoska, dekonstrukcje i integracje. Idea humanitas w nurtach antropologii polskiego modernizmu lat 1864–1914
            Humanitas i polscy pozytywiści

            Doświadczenie kryzysu i lekcja humanitas
            W  ramie nietzscheanizmu
            Humanitas i modernistyczne scalanie

            Pytania metafizyczne

Paweł Dybel, Idea humanitas i koncepcje ludzkiej podmiotowości w literaturze polskiej XX wieku

 


 

CZĘŚĆ DRUGA

HUMANITAS – INSPIRACJE FILOZOFICZNE

PROJEKTÓW ANTROPOLOGICZNYCH

 

 

Doba staropolska – kształtowanie się i trwanie idei

 

Danilo Facca, Phrónesis, areté, theoría. Recepcja arystotelesowskiej filozofii praktycznej w Polsce na początku XVII wieku
            Adam Burski

            Bartholomaeus Keckermann

            Sebastian Petrycy

            Johann Crell

            Konkluzje

 

Marta Marianna Kacprzak, Humanitas Erazma z Rotterdamu w kulturze polskiej XVIII wieku

 

Maciej Eder, Marta Wojtkowska-Maksymik, Platońskie i neoplatońskie konteksty humanitas w literaturze polskiej XVI–XVIII wieku

            Wprowadzenie

            Godność ludzka

            Miłość

            Harmonia mundi

            Zakończenie

 

Piotr Urbański, Stoicyzm i neostoicyzm w kulturze polskiej
            Stoicyzm i neostoicyzm

            Problemy badawcze

            Szkoła jako narzędzie rozpowszechniania idei stoickich

            Wątki i motywy stoickie w literaturze staropolskiej

            Obecność Seneki w kulturze polskiej

            Horacjanizm oraz przekłady z Horacego

            Przekłady i recepcja dzieł Justusa Lipsjusza

            Konsekwencje modelowania rzeczywistości polskiej na wzór republiki rzymskiej

            Wiek XX i zmierzch stoicyzmu w kulturze polskiej

 

Justyna Dąbkowska-Kujko, Justus Lipsjusz i początki europejskiego stoicyzmu w zwierciadle polskiej prozy

 

Estera Lasocińska, Inspiracje epikurejskie w literaturze renesansu, baroku i oświecenia

 

 

Kontynuacje i przewartościowania w stuleciach XIX I XX 

 

Elżbieta Kiślak, Inspiracje platońskie, epikurejskie i stoickie w  romantyzmie polskim. Zarys problematyki

 

Urszula Kowalczuk, Wątki epikurejskie w piśmiennictwie drugiej połowy XIX i początku XX wieku

 

Urszula Kowalczuk, Dawid Maria Osiński, Stoicyzm i jego konteksty w piśmiennictwie drugiej połowy XIX i początku XX wieku

Paweł Dybel, Wiek XX. Czy kryzys idei humanitas?

 

Bibliografia

 

Indeks